10 Vragen aan Rick, onze dak- en gevelstenen specialist

  1. Hoe begeleid je klanten bij het maken van de juiste keuze voor hun bouwmaterialen?
    Wat zijn de belangrijkste factoren die je hen helpt overwegen?
    Door de juiste vragen te stellen krijg je de informatie die je nodig hebt om tot een goed advies te komen. Helaas komt niet iedere klant langs met een uittrekstaat, dan probeer je de klant of het project in een korte tijd te leren kennen. Advies bestaat niet altijd uit keuze A of B, soms moet je terug naar de basis met een aannemer, architect of opdrachtgever zodat het eindproduct past.

  2. Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen jouw productgebied?
    Hoe integreer je deze kennis in je advies aan klanten?
    Contact met leveranciers of producenten is waardevol maar valt of staat met de interesse die je zelf toont. Het bezoeken van beurzen of door product specifieke trainingen worden wij bijgespijkerd bij nieuwe ontwikkelingen. Vooral de driehoek die je kan maken met de aannemer/klant zijn zeer waardevol, hiermee ‘groei’ je samen in een product en weet je wat je van elkaar mag verwachten.

  3. Welk advies zou je geven aan klanten die nog niet zeker weten welk bouwmateriaal het beste bij hun project past?
    Kun je enkele voorbeelden geven van hoe je klanten hebt geholpen bij het maken van een lastige keuze?
    Het managen van verwachting komt vaak naar voren, een mooi voorbeeld is bij de verkoop van gevelbekleding. Een thermisch verduurzaamde houtsoort zal gaan vergrijzen als je het niet behandeld. Als de klant dit niet weet of hier geen beeld bij heeft, dan kan je opties voorleggen voor een mooier eindresultaat.
    Een ander voorbeeld is technische adviezen duidelijk bespreken.
    Bijvoorbeeld een vloerrenovatie in het centrum van Amsterdam is vaak krap en moeilijk bereikbaar, als je daar met zware betonbalken aan de slag moet is dat geen pretje. Een alternatief aanbieden in de vorm van een lichtgewicht stalen renovatievloer, zal uiteindelijk veel tijdswinst en vooral fysiek gemak opleveren.

  4. Hoe belangrijk is de showroom in het keuzeproces van de klant?
    Een showroom geeft de mogelijkheid om het product fysiek te kunnen bekijken.
    Een detail op een foto geeft vaak niet alles duidelijk weer. Neem bijvoorbeeld een binnendeur uit een catalogus, hoe ziet het profiel er in het echt uit? Door de deur te bekijken in onze showroom weet je of je hetgeen kiest wat je zoekt. Voor bouwmaterialen geldt dat je presentaties kan doornemen aan de hand van de artikelen die je fysiek in handen hebt.

  5. Wat kunnen klanten verwachten wanneer ze de showroom bezoeken?
    Hoe zorg je ervoor dat een bezoek aan de showroom een waardevolle ervaring is?
    In onze showroom Select in Roelofarendsveen kom je bijna ogen te kort, alle aannemers die daar langskomen zijn onder de indruk van het complete aanbod wat er te zien is. Of het nu om binnendeuren met deurbeslag gaat, of een aannemer die op zoek is naar gevelstenen of dakpannen, wij draaien onze hand er niet voor om.

  6. Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin een klant na een showroombezoek een andere keuze heeft gemaakt dan hij oorspronkelijk van plan was?
    Deze klanten hadden een kleurbeeld voor ogen hoe hun woning eruit moest zien, bij het showroombezoek hadden zij een kleurmonster van de kozijnen meegenomen. Na het zien van de combinatie tussen de gevelstenen en de dakpannen i.c.m. de kozijnen, is men voor een compleet andere kleur samenstelling gegaan.

  7. Wat zijn de trends in de branche?
    Trends binnen de branche zijn mode gevoelig, dit klinkt misschien apart maar kijk eens naar een klusprogramma op tv, daar ligt vaak een licht eiken visgraat op de vloer, zwarte minimalistische taatsdeuren tot aan het plafond. Klanten lopen bij ons de showroom binnen en vragen letterlijk om deze uitstraling.
    Men ziet bij de buren mooie vlakke antracieten dakpannen met zonnepanelen in het dakvlak verwerkt worden en vragen of wij kunnen achterhalen welke dakpannen dit zijn. Het zijn modetrends die je leert kennen als je er elke dag mee bezig bent.

  8. Wat vind je het meest interessant aan de productgroep bouwmaterialen waarin je gespecialiseerd bent?
    Er worden steeds meer woningen op-ge-topt, dat wil zeggen er komt een verdieping boven op de woning. Het is dan gebruikelijk om dit met een lichte constructie te doen, traditioneel metselwerk is veelal te zwaar voor de bestaande fundatie/constructie. Om toch een tijdloze uitstraling van metselwerk te creëren, zijn steenstrippen een super oplossing. Ieder project met steenstrippen vraagt om een ander advies, om dit tot in de puntjes te verzorgen geeft mij een kick!  Op de foto’s zijn de gevelstenen gematched bij de bestaande bouw, zijn de technische details doorgesproken met de aannemer en een super resultaat, al zeg ik het zelf.

  9. Wat was het meest uitdagende project waarbij je betrokken?
    Het meest uitdagend is moeilijk te zeggen, zo hebben wij onlangs 1000m aan balkhout vooraf laten bewerken met kepen en vellingkanten tot op de mm nauwkeurig omdat dit op locatie niet kon. Als je dan op het werk komt en alles past precies zoals je besproken hebt, dan krijg ik daar wel een smile van op mijn gezicht. Of een gevel waar een auto dwars doorheen is gevlogen waarbij de gevel hersteld moet worden maar de gebruikte gevelsteen niet meer geproduceerd wordt en je dan toch een gevelsteen erbij weet te passen waarbij je niet het verschil ziet als het werk eenmaal af is. Dat geeft wel een kick ja.

  10. Wat vind je het meest uitdagende aspect van je werk als accountmanager in de bouwmaterialenbranche?
    Bouwfouten en faalkosten bespreken op de bouwplaats is vaak een uitdaging. De bouw is zeer traditioneel ondanks dat er steeds nieuwe (product)ontwikkelingen zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn boeidelen, deze dien je geventileerd en gedilateerd aan te brengen. Iets wat vroeger nooit gebeurde, maar waarvan de branche tegenwoordig zegt dat je er de levensduur van je materiaal aanzienlijk mee verlengd. Dit bespreekbaar maken is vaak een uitdaging.

  11. Wat zou je zeggen tegen iemand die overweegt om als accountmanager in de bouwmaterialensector te gaan werken?
    Er is geen baan die meer diversiteit biedt dan dit vak.
    Bij CarpentierMooren krijg je de kans om je zo breed mogelijk te ontwikkelen maar waarin je ook je eigen specialisme kan verzorgen.
    Het kan zo maar zijn dat je met een aannemer bij Ajax op de Toekomst bouwdetails doorneemt en je een uur later bij een boer aan tafel zit voor de bouw van een nieuwe schuur. De bouw is gewoon een van de leukste en meest diverse plekken om in te kunnen werken. De wereld verandert per minuut maar iemand die wat met zijn handen kan maken zal altijd nodig blijven, laten wij hen dan maar goed adviseren 

Neem contact op met Rick!
Email: r.vandenburg@carpentiermooren.nl
Telefoon: 06 82 70 89 07